Версія для слабозрячих

+ + + + +

Вчительські смаколики



Любі колеги! Дозвольте запропонувати Вам "вчительські смаколики", які я  з задоволенням використовую на своїх уроках.


                                                   


Гра "Чарівний мішечок"

Учитель. Тут, у класі, за ніч побували герої різних творів і залишили свої речі. Перевіримо чутливість ваших пальців. Заплющіть ваші очі, візьміть у руку будь-який предмет з чарівного мішечка, уважно усвідомте на дотик найдрібніші фрагменти його рельєфу. Візуально складіть "портрет" цього предмета. Назвіть вашу річ, розплющіть очі і перевірте, чи правильно ви її визначили. Як ви гадаєте, кому цей предмет може належати? Розкажіть, як цей предмет характеризує героя, як він пов'язаний зі змістом твору, що вивчається.

                                                   

                                     "Скриня зі старими речами"
Заглянемо в скриню зі старими речами. У ній знаходяться різні предмети, але ви повинні вибрати з цього оберемка тільки ті, що належать героям нашого твору, і назвати, кому саме.

                         

"Справа в капелюсі"
Учні під веселу музику передають один одному капелюх. Коли закінчується музика, той, у кого в руках залишився капелюх, аналізує свою роботу на уроці або ставить оцінку тим, хто відповідав, і обгрунтовує її.
                                                     
"Чарівне дерево побажань"
Кожен учень по колу бере кольорову стрічку і висловлює добре побажання своєму однокласнику. Стрічка прив'язується до Чарівного дерева.
 

                                                  
                         "Колір душі"
Уявіть себе в майстерні художника. Перед вами - чистий мольберт, фарби, палітра, пензлі. Якби ви були художником, які фарби використали для змалювання зовнішнього портрету героя твору? А для внутрішнього?

                                                
"Уся справа в капелюсі"
Учитель. Сьогодні у нас урок незвичайний, і вся справа "в капелюсі" (капелюх демонструється). У ньому - завдання для всіх нас. Усі по черзі витягують з капелюха папірці з завданнями (за біографією письменника, змістом твору тощо)
                                                   
"Книга на дотик"
Продовжте фразу: "Я беру в руки книгу і відчуваю..."
(м'який, приємний на дотик глянець; неповторне торкання пальцями до шорстоко паперу, трохи пожовклого по кутах...")
                                                         
"Бачу, чую, відчуваю"
Читаючи твір, я ...
- бачу: небо, ліс, дощ, захід сонця;
- чую: шелест дерев, шум моря, музику ранку;
- відчуваю: натхнення, радість, світлу печаль.
                                                        
"Пісня героя"
Письменник В. Шукшин любив порівнювати життя людини з піснею. Про знайомих він говорив: "Прожив, як пісню проспівав". І уточнював: "Проспівав її пречудово" або навпаки: "Кепсько проспівав".
- А яку пісню "проспівав" герой нашого твору?
                                                
Вправа «Перетворення»
Продовжте запропоновану фразу «Якби я був (була) книгою, то був (була б) … (Наприклад, словником, детективом, віршем, казкою та ін., або вказати автора і назву книги).

                                                     
"Відстрочена відгадка"
На початку уроку вчитель пропонує учням загадку, відгадка якої (ключик для ро­зуміння) буде відкрита в процесі роботи над новою темою.
Наприклад, при вивчені у 7 класі теми «Детектив як жанр літератури» пропоную вам розгадати літературні таємниці відомих творів, вивчених у 5 – 7 класах.
  • «На березі струмка залишилися два види слідів тварин, третій слід свідчить, що хтось волочив когось по піску – цей слід вів до лісу» (байка  І.  Крилова «Вовк та Ягня»).
  • «На березі струмка з кришталево чистою водою в один момент виросла невідома до цього часу прекрасна квітка. Що відбулося насправді?» (міф «Нарцис»).
  • «Героя твору, який мріяв про малярський пензлик, за непослух поміщику ув’язнили. Через декілька днів виявилося, що хлопець зник. Як це йому вдалося, адже до вікна було дуже високо, двері були без пошкоджень, варта не могла його випустити, так як була вірною господарю. Як врятувався герой?»(казка «Пензлик Маляна»).
  • «Цей герой попрощався із знайомими парубками та дівчатами, заповів майно церкві і зник. Що з ним трапилося?» (М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»).
  • «Герой був сиротою, який мріяв знайти батька. Одного разу продавчиня подарувала йому яблуко і попросила вкинути листа до поштової скриньки. Після цих подій хлопчик зник. Чому? (Астрід Ліндгрен ««Міо, мій Міо»).
​                                        
                                                  
Прийом «Вирішення життєвої проблеми»
Наприклад, при вивчення на уроках зарубіжної літератури жанру казка.
• Чому протиставляються полярні явища життя у казках?
• Чи можливе життя, якби було тільки добро і не було зла?

                                                 

                                Стратегія «Повтор з розширенням»
Наприклад, при вивченні у 8 класі теми: «Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції».
  1. Які роди літератури ви знаєте?
  2. Пригадайте особливості героїчного епосу.
  3. Який рід літератури називається лірикою? Чи лірика відрізняється від епосу?
  4. Від якого слова походить термін «лірика»? (Від слова «ліра». Саме у супроводі ліри або флейти виконувалися віршовані твори (зазвичай невеликого обсягу).
  5. За що, на вашу думку, давні греки цінували лірику?

                                                

Робота в групах «Детективна задача»
Наприклад, при вивченні у 7 класі теми: «Детективна література: її основні ознаки».
Прочитати детективну задачу і знайти «розгадку» таємниці.
Група 1
Історія 1.
Злочин не відбувся
За деякими відомостями, які отримали співробітники поліції міста Сан – Франциско, можна було зробити висновок, що готується викрадення коштовностей дружини мільйонера – місіс Андерсон.
Місіс Андерсон проживала в одному з першокласних готелів. Мабуть, тут же мешкав і злочинець, який замислив злочин. Декілька днів чергував детектив у номері місіс Андерсон, сподіваючись спіймати негідника, але безрезультатно. Мільйонерша вже почала підсміюватися над ним, як раптом сталося наступне.  Увечері хтось постукав у двері номера. Потім двері відчинилися, і до кімнати заглянув чоловік. Побачивши місіс Андерсон, він вибачився, сказавши, що помилився дверима.
– Я був абсолютно впевнений, що це моя кімната, – збентежено промовив він. – Адже тут усі двері такі схожі.
  • Тут детектив вийшов із засідки і заарештував незнайомця.
  • Що змогло переконати поліцейського в тому, що перед ним зловмисник?
Відповідь.
Якщо людина була впевнена, що йде у свій номер, навіщо їй стукати  в  двері?
Група 2
Історія 2
Коштовності вдови
Пані Сідні, вдова, якій, як вважали, належали вісім з чвертю відсотків усього Нью – Йорка, могла задовольнити будь – яку свою примху, окрім однієї. Вона ніколи не могла заплутати сищика, доктора Хеліджана.
Одного разу при зустрічі пані Сідні стала розповідати про неприємність, яка сталася з нею.
– Ви повинні мені повірити, наскільки я минулої ночі була близька до загибелі і втрати своїх коштовностей, – почала вона.
– Була приблизно третя година ранку, коли мене розбудив шум. Людина в масці стояла в моїй кімнаті, направила на мене зброю і наказала, щоб я не кричала.
В місячному світлі я побачила ще двох чоловіків, які залазили у відкрите вікно. Мене зв’язали, заткнули рот і грубо кинули спиною на крісло, а це жахливе створіння пішло до моїх коштовностей. Безпорадна, я спостерігала, як лиходії заповнили мішок коштовними каменями. Через страх за своє життя я не змогла що – небудь зробити до тих пір, поки вони не вилізли через вікно. Як тільки останній з них виліз, я закричала і почала кликати на допомогу. На щастя, патрульний Кейсі знаходився через квартал і почув мене. Втікаючи від нього, злодії в поспіху кинули коштовності. Але я цілий місяць опам’ятовуватимуся від переляку!
Хеліджан іронічно посміхнувся.
– Моя дорога пані Сідні, – сказав він, – ваше одужання після неприємності, якої не було, буде дуже швидким.
  • Що було не так в цій історії?
Відповідь.
Оскільки пані Сідні була «безпорадна», оскільки була зв’язана і їй «заткнули рот», то вона не могла кричати настільки голосно, щоб її почув патрульний Кейсі за квартал від її будинку.

                                             
Прийом «Проблемна ситуація»
  • Як ви гадаєте, коли вперше в історії людства було вчинено злочин? (Перший злочин – першородний гріх – здійснили перші люди Адам і Єва, про що нам розповідає Біблія.)

                                                  
                                                     Робота у групах «Терези моралі»
Наприклад, при вивчені у 5 класі теми: «Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка»».
Завдання: «покладіть» на терези добрі й погані вчинки Хлопчика-зірки, які переважуть?
433c95f02b3e68e02b2ae303f3a3137c.jpg

                                                 

                                                                 «Фанфік»
  Фанфік – «нове життя для старих героїв», це різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва (так званого фан-арту в широкому значенні цього слова), літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі (як правило, літературному чи кінематографічному), що використовує його ідеї, сюжет або персонажів. 
 Фанфікшен є феноменом масової літератури та культури, що набув особливої популярності на межі XIX-XX ст. Одні й ті самі сюжети і герої розроблялися не одним автором і досить часто читачі, письменники створювали продовження творів інших авторів.
  Наприклад, після вивчення у 5 класі творчості Марка Твена та Елеонор Портер учні матимуть змогу пофантазувати. Уявіть, що стала можливою зустріч Тома Сойєра та Полліанни Віттієр. Дайте відповідь на питання:
  • Чи могли б герої стати друзями?
  • Які б спільні риси допомогли б їм порозумітися?
  • Які б можливі пригоди Том та Полліанна могли б пережити?
  Теми для створення фанфіку
1.        Як потоваришували Том Сойєр та Полліанна Віттієр.
2.        Том Сойєр, Гек Фінн та Полліанна проводять розслідування.
3.        Том Сойєр та Полліанна в дорослому житті.
4.        Том Сойєр та Полліанна в нашій школі.
5.        «Гра в радість» Тома Сойєра.
6.        Я – Полліанна, чи Я – Том Сойєр.
   Пам’ятка « Як писати фанфік»
1). Визначити, на основі якого твору ви хочете створити фанфік.
2). Визначити тему своєї роботи.
3). Оберіть головних персонажів, які будуть діяти у вашій роботі.
4). Обсяг фанфіку має бути не більше 1-1,5 сторінки у вільній формі, можливо віршованій.
5). У творчій роботі використовуємо не менше трьої аргументв. Присутня особиста позиція та висновок.
6). Уявіть загальний сюжет та настрій фанфіку. Неухильно слідуйте йому.
7). Розписати сюжет за пунктами. Важливо чітко уявляти…
- куди і в який час (минуле, майбутнє, теперішнє) відправляться ваші герої;
- з ким вони спілкуватимуться?
- якими будуть їхні пригоди чи випробування?
- в кого закохаються?
- хто їхні вороги та друзі?
- якими будуть їхні перемоги чи, можливо, втрати?

                                                
"Фантастична добавка"
Вчитель доповнює ре­альну ситуацію фантастикою.
Наприклад, при вивченні у 5 класі теми: «Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»».
Можна запропонувати учням розбавити реальні ситуації фантастичними подіями. При опрацюванні епізоду нічної прогулянки затятих друзів кладовищем, хлопчаки матимуть змогу на власні очі побачити привидів. Шукаючи скарби біля старого будинку, Тома і Гека зачарує дух старого  пірата закляттям правди і головні герої вже не зможуть брехати, допоки не пройдуть випробування зловісного Флінта.

                                               
Дидактична гра «Куля безглуздя»
Наприклад, при вивченні у 5 класі казки «Аліса в Країні Чудес».
Учитель промовляє речення, яке закінчується певним словом, пов’язаним з героями або предметами казки. Завдання учнів полягає в тому, щоб дібрати до останнього слова фразу, яка б починалася з цього слова та закінчувалася іншим словом з теми, над яким продовжить роботу інший учень. Гра закінчується, коли не вистачає фантазії придумати щось, не повторюючись. Дозволяється лише тричі використати слово «Аліса».
   Приклад.
1-ий учень. Білик кролик перевірив час за годинником.
2-ий учень. Годинник викликав подив Аліси.
3-ій учень. Аліса пірнула слідом за Кроликом у нору.
4-ий учень. Нора перетворилась на колодязь. 

                                             

Віртуальна подорож «Дорога казок братів Грімм»
Наприклад, при вивченні у 5 класі теми: «Творчість братів Грімм» можна запропонувати учням здійснити віртуальну екскурсію дорогою казок братів Грімм, які більше 200 років тому випустили збірники казок, зібраним з легенд, переказів та старовинних приданий, на яких виросло не одне покоління дітей: Попелюшка, Бременські музиканти, Червона шапочка, Спляча Красуня, Пані Метелиця, Білосніжка, Рапунцель і т. д. – відомі кожному. Тому, якщо у Вас буде можливість подарувати дітям і собі частинку дитинства, відвідати місця і міста Німеччини, які складають «Дорогу Казок Німеччини». Ханау (Hanau) – місто, де народилися Брати Грімм; місто Кассель (Kassel) – Музей Братів Грімм; Сабабург – замок «Сплячої красуні»; р. Бремен (Bremen) — декорації для дружної компанії «Бременських музикантів», пам’ятник казковим героям встановлений в 1953 році на площі Marktplatz.
Учні разом з учителем повинні пригадати про казки, що їм трапляються даним туристичним маршрутом.
visual.jpg


                                               

 Ð¡Ñ‚опка книг картинка смайлик   Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку.

                                               

ДИДАКТИЧНИЙ СУПРОВІД УРОКІВ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ. 5 КЛАС. І СЕМЕСТР Навчально-методичний посібник.

                                               

Смайлик и стопка книг картинка смайликЗбірник завдань для розвитку навиків вдумливого читання на уроках світової літератури у 6 класі 

Картинки по запросу маленький принц

                                                

Урок-квест для учнів 8 класу "Подорож планетами Маленького принца"







                                                 


Кадоб’янська Н. М. Зарубіжна література. 8 клас. Зошит для поточного та тематичного оцінювання / Н. М. Кадоб’янська, Л. М. Удовиченко.

                                                 

І. Г. Ціко. Різнорівневі завдання для уроків зарубіжної літератури:

5 клас                  6 клас               7 клас

                                                  



2 коментарі: